dinsdag 18 januari 2011

Terug van weggeweest ...

Een paar weken heb ik me hier niet laten zien.  Was eerst een paar weken lekker vrij en had even een andere opdracht : lezen ! Heb simpelweg gewoon 2 weken met m'n neus in de boeken gezeten : in bad, in bed, op de wc, op de bank en tijdens het koken ( kookboek ). Gewoonweg heerlijk ! 4 januari weer aan het werk gegaan en op de een of andere manier kon ik me er nog niet toe zetten om weer te gaan schrijven. Nu inmiddels weer in het werkritme, de zonnebankkamer heb ik weer Ontdekt en ik merk : ik ben terug van weggeweest !

Ook terug van weggeweest : Dalyan ! Ja, we hebben geboekt ! Door omstandig- heden zijn we hier verleden jaar niet geweest en ik merk dat het heimweegevoel nu toch wel erg begint te knagen. Maar 31 mei vertrekken we voor niet 1, niet 2, maar 3 weken naar ons plekje. Marieke's eerste reactie was toen ze het hoorde : "jij gaat janken als je daar aankomt". Dat had ik eerlijk gezegd zelf ook al ingecalculeerd, maar het kan me niks schelen. Gister werd me gevraagd of we daar niet zouden willen gaan wonen. En ja, dat zouden we heel graag willen. We hebben zelfs al een ondernemingsplan klaar liggen. Een plan wat volgens ons ook echt uniek zou zijn. Denk dat de meeste mensen in zo'n geval een restaurantje, winkeltje, of een hotelletje zouden beginnen ( hier mag het verkleinwoord : Dalyan is klein ;-) ).  Wij zouden vernieuwend, innoverend en milieuvriendelijk bezig gaan. 

Zoals ik al eerder schreef, Dalyan ligt aan een rivier. Het is eigenlijk een lagune, het wordt ook wel de Turkse Biesbosch genoemd. Langs de rivier liggen allemaal dieselbootjes die je overal naar toe kunnen brengen. Je kunt met zo'n bootje naar Kaunos ( opgravingen van een oude stad ); naar Sultaniye (modderbad met therapeutisch zwavelbad); aanleggen bij de rotsgraven; zomaar dwalen door de lagune en natuurlijk het prachtige strand 12 km verderop. Punt alleen is dat je deze bootjes alleen kunt huren met "chauffeur".

Wat wij nu bedacht hebben als we ooit in Dalyan zouden gaan wonen en een bak geld hebben dat we dan fluisterbootjes willen gaan verhuren. Goed voor het milieu en je kunt dan je eigen koers varen met zo'n bootje. Ron zorgt voor de verhuur, onderhoud/reparatie van de bootjes en dat de accu's opgeladen zijn. Ik maak 's ochtends picknickmandjes klaar die de klanten kunnen afnemen. We hebben routes uitgezet in de lagune en die routes lopen strategisch langs plekjes waar de mensen kunnen aanleggen en dan komen ze uit op van die echte Turkse terrasjes.

Turkse terrasjes zijn eenvoudig aan te leggen, maar zijn knoertgezellig. Niks betegelen, gewoon aangestampt zand. Een paar leuke olijfbomen, palmbomen en sinaasappelboompjes planten, een paar tafeltjes met krakkemikkige stoeltjes plaatsen en klaar ben je. Om het compleet te maken natuurlijk nog wel een verhoging maken van een halve meter daar een Turks tapijt en een stapel kussens neerleggen en succes verzekerd. Op de zaterdagmarkt koop je een paar kipjes, die laat je lekker los lopen op je terrasje, je haalt een paar blikjes kattenvoer bij de Migros (supermarkt), tikt met een lepel tegen het blikje, roept een paar keer "kedi" ( kat in het Turks ) en de katten komen vanzelf aanlopen, de levende have maakt het Turkse terrasje af. Die verschillende terrasjes ligt op grond wat wij dan hebben gehuurd en ik ga dagelijks zo'n beetje die terrasjes langs om her en der mee te helpen met bedienen en gozleme (Turkse pannenkoekjes) te bakken. Dit lijkt ons nu zo leuk en mogen hier graag over dromen.

"Waarom doen jullie dit dan niet ?", wordt ons wel eens gevraagd. Tja, ik vrees dat het ontbreken van lef misschien wel het grootste punt is. Daarnaast weten we dat de dieselbootjes die er nu liggen een coöperatie vormen, daar komen we nooit tussen vrezen we. Mocht dit per ongeluk wel lukken dan zullen we nooit een a-locatie aan de rivier krijgen, waarschijnlijk helemaal achteraan waar de meeste toeristen niet zullen komen.  Ook wel eens gegoogled wat je voor 1 zo'n bootje moet betalen ... Oeps ... en dan heb je er nog maar 1 ...

Maar ja, dromen moet je blijven houden, nietwaar ?

9 opmerkingen:

  1. Als jullie dit plan doorzetten, beloof ik je nu al, dat we naar Dalyan gaan komen. Een fluisterbootje huren en op jullie terrasje een pannekoekje komen eten en er heerlijk wat bij drinken. Zo de eerste klanten heb je. Probeer er alvast meer binnen te halen, dan kun je daar echt beginnen. Ach dromen moeten er ook blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar sluit ik mij bij aan! Dus de 2e klant ook al binnen. Fijn dat je geboekt hebt en ik zie wel, het aftellen is al begonnen.Veel plezier met de voorpret!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duurt nog een tijdje, maar je hebt nu iets om naar uit te kijken! Gun het jullie van harte!
    Mocht het idee ooit doorgaan dan komen collega's je opzoeken. Ik in ieder geval. Dus 3 komen er sowieso! Denk dat er nog vele volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mag toerist nummer 4 zich ook melden. we komen!

    dus toch maar doorzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk vooruitzicht voor jullie beiden, deze vakantie. Nog maar lekker lang voorpretten ....
    En wie weet beleef ik mijn vliegpremière naar jullie idyllisch, milieuvriendelijk paradijsje!
    Toeriste nr. 5

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sluit me bij de anderen aan. Hoever was je ? Nr. 6 worden wij dus.
    Misschien zien we jullie ooit nog in het programma"' Ik vertrek'. Maar dan wel beter voorbereid !
    Wat te wensen over houden is voor ieder mens belangrijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mag nr 7 ook mee?.Wat een heerlijk vooruitzicht. Wat dat plan betreft zet het niet in de ijskast want je moet durven ondernemen nu je nog een acceptabele leeftijd en gezondheid hebt want als je oud en krakkemikkig bent zie ik je dat ook niet meer doen.Droom er lekker op los want tenslotte zijn dromen geen bedrog.
    Het is jullie van harte gegund om eens weer lekker te relaxen.

    Drienie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Janny en Ron, weer thuis als het goed is ? We hopen dat jullie nog een fijne tijd hebben gehad in Dalyan. Het weer was natuurlijk super ! Wij zitten alweer volop in ons werkritme. Ik hoop dat alles goed was met de kat bij terugkomst ? Leuke site heb je hoor ! Ik heb Rudy en Tineke nog niet gesproken want ze waren niet op de opening maar als ik ze spreek zal ik ze de groeten doen. Het schijnt hier volgende week ook lekker warm te worden dus kan je nog even genieten, nu is het toch net herfst. Groetjes Barbara en Kyung

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo daar ! Leuk jullie berichtje op mijn blog. Ja, we zijn helaas weer terug. We hebben het de laatste 2 weken ook nog heerlijk gehad. Temperatuur liep de laatste dagen op tot 35/36 graden. Toby is 5 dagen vermist geweest. Bϋllent had wel gehoord dat tie her-en-der in het dorp gesignaleerd was. Hield zich vast bezig met de meisjes daar ... In tussentijd hield Dora ons gezelschap. Morgen mijn eerste werkdag en dan al weer lekker weekend. En inderdaad het wordt hier ook weer lekker weer !

    En Branco is "still alive" ! Superblij was tie toen hij ons zag. Kopjes geven, spinnen en niet bij de schoot van Ron weg te slaan. Een erg aandoenlijk gezicht ...

    Binnenkort schrijf ik een verhaaltje over deze vakantie, dus kom nog eens kijken hier. Hartelijke groet van mij en natuurlijk ook van Ron.

    BeantwoordenVerwijderen