maandag 6 december 2010

Jans Stokpaardje ( deel 2 )

Zo af en toe komt het gesprek met anderen over trouwen of niet trouwen. En soms proef ik dan bij een aantal dat gedacht wordt dan samenwonen vrijblijvender is dan trouwen.  Ron en ik wonen nu 20 jaar samen en hebben nooit de behoefte gehad om te gaan trouwen. Het is juist een keuze geweest om dit niet te doen. Ron is getrouwd geweest, toen hij bij z'n ex wegging moet ik zeggen dat ik er wel heel snel bij was ... Samen hebben we dus de echtscheidingsperikelen doorlopen en liepen tegen regels aan die in onze ogen onrechtvaardig waren. Maar het huwelijk was een gezamenlijke beslissing, dus de consequenties moeten dus ook aanvaard worden. Maar we hebben wel tegen elkaar gezegd : zo doen wij het dus niet !

We hebben gezamenlijk een eigen huis, er is een testament opgesteld dat wij elkaars erfgenaam zijn en een samenlevingscontract waarin staat dat we gek met elkaar zijn en dat alles van ons samen is. Feit blijft dat er ook nu na 20 jaar er nog steeds mensen zijn die onze relatie net niet helemaal voor vol aanzien. "Het is wat vrijblijvender, je kunt makkelijker van elkaar af", hoor ik wel eens ... Het enige verschil is volgens mij dat wij er bewust voor gekozen hebben dat we geen "ja" op iets willen zeggen waar we niet achter staan.

In mijn ogen is een huwelijk een contract wat je afsluit met de staat. Ik kan me verplaatsen in mensen die graag willen trouwen. Koop een mooie jurk, ga naar de kerk om je huwelijk te bezegelen als je dit wilt en geef een mooi feest. Dit kun je allemaal zelf bepalen hoe en wat je wilt, maar op moment dat je bij de ambtenaar komt kun je alleen maar "ja" zeggen op wat de staat voorschrijft.  

Een tante van mij heeft jarenlang volgehouden als we elkaar zagen op de verjaardag van mijn ouders dat ze Ron feliciteerde met de verjaardag van de "aanstaande schoonouders". Het wordt blijkbaar pas echt op moment dat we ons boterbriefje gaan halen ...

Ik denk dat wij een bewustere keuze hebben gemaakt dan menig getrouwd stel. Ik vraag wel eens aan mensen als dit onderwerp ter sprake komt of ze het huwelijkscontract hebben gelezen voor dat ze gingen ondertekenen. Kan uit de grond van m'n hart zeggen dat ik er nog niet 1 ben tegengekomen. Is toch eigenlijk raar ?  Als je een hypotheek afsluit pluis je alles uit, gaat langs verschillende hypotheekboeren en laat je je te voor en te na aan alle kanten voorlichten. En dat doe je dan bij een huwelijksakte niet ? Argument wat ik vaak hoor is dat je niet gaat trouwen met het idee om later te gaan scheiden. Klopt, dat doet niemand, wij zijn ook niet gaan samenwonen met het idee om ooit uit elkaar te gaan. Maar de statistieken van verbroken relaties is ook bij iedereen bekend. De mensen die wel de trouwakte hebben gelezen zijn denk ik meestal mensen zijn die op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. In dit geval gaat het dan ook over onderwerpen waar ze geen "ja" op iets willen zeggen waar ze niet achter staan. Eigen keuzes maken van wat je wel en niet wil.  Bij een samenlevingsovereenkomst is ook alles open en moet je dus nadenken wat je wel en niet wil.

Dus als mensen zeggen dat samenwonen vrijblijvender is dan trouwen : ik kan oprecht zeggen dat wij juist heel erg bewust voor elkaar gekozen hebben !

4 opmerkingen:

  1. Hai Jans , getrouwd of samen wonend het is allemaal het zelfde, hard werken, keuzes maken en vooral doen waar jezelf goed bij voelt. zo slecht heb je het niet gedaan als je zo lang bij elkaar bent. Wij moesten trouwen omdat ik zwanger was, nou ik moest niks ik wilde graag trouwen, niet voor een sprookjes jurk maar gewoon omdat dit in ons geval een goed gevoel gaf, en een goede denk ik we zijn inmiddels 23 jaar getouwd, er waren mensen die dachten dat het naar een jaar over zou zijn,ik denk dat ze toch nog wat langer moeten wachten, we hebben er nog niet genoeg van. Je moet maar zo denken ,wat je ook doet je maakt het nooit iedereen naar de zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie zin van Jacoliena: "Wat je ook doet, je maakt het nooit iedereen naar de zin."
    Volg de stem van je hart ....
    Jans, goed dat je jouw stem hierin hebt laten horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je wat ik zo mooi vind: iedereen maakt zijn eigen keuzes, bewust of onbewust. Wij leven in een land waar dat mogelijk is. Laten we dat vooral zo houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet hoe ik erin sta ! Doen wat je hart zegt en of dat nu trouwen, samenwonen of wat voor vorm van samenleven ook, je hart volgen is het belangrijkste.
    Men kijkt altijd naar buitenkantjes en oordeelt heel snel zonder het echte te weten.
    Soms sta je daarboven, maar het kan je vaak ook echt heel erg raken en zeer doen.

    BeantwoordenVerwijderen