donderdag 16 december 2010

Schiet mij maar lek ...

Van de week gekeken naar DWDD. En daar was een dirigent/pianist  die een muziekstuk uitvoerde van het nummer 4'33' van John Cage. De pianist schoof achter de piano. Dus ik alles aan de kant gezet, in het midden van de bank gaan zitten voor het meest optimale muziekgenot, Branc ff op "uit" gezet, speakers voluit gedraaid, ogen dicht en genieten maar ! Na ongeveer 15 seconden 1 oog open gedaan om te kijken of hij al begonnen was. Bleek dat tie zich nog aan het concentreren was. Maakte niet uit, ik had alle tijd dus beide ogen weer dicht en wachtte tot hij zou beginnen.

Na nog ongeveer een halve minuut wachten, vreesde ik dat ik de speakers had opgeblazen : ik hoorde nog niks ! Dus ik aan de knoppen draaien en terwijl ik naar het beeld keek begreep ik dat er echt iets mis was bij ons thuis. Ik zag namelijk dat iedereen op tv in volle vervoering zat te luisteren. Koortsachtig zat ik te bedenken waar we de komende weken op zouden moeten gaan bezuinigen als we een nieuwe tv zouden moeten kopen, misschien is er ergens een aanbieding ??  Branc liep al in mijn nek te hijgen en zei dat tie alles best vond, zolang hij maar z'n normale brokjes en blikjesvoer kreeg, geen sprake van dat hij opeens dat inferieure goedkope spul moest gaan eten, dat doe je zo'n oude kat als hij is toch niet aan ??  Ik herriep mezelf en vond dat ik niet zo snel in de paniek moest schieten, eerst nogmaals maar eens naar de tv kijken. Dus weer aan de knoppen draaien en opeens : jawel !! Ik hoorde opeens een daverend applaus uit de speakers komen !

Natuurlijk blij dat tie het weer deed, maar ook balen dat ik het stuk had gemist. Maar geen nood : gewoon ff naar het internet en daar kan het programma gewoon terug zien. Ik  dus zojuist de uitzending gezien en zit helemaal gedesillusioneerd, in opperste verwarring en te kijken of het toch echt niet 1 april dit stuk te tikken ... Wat blijkt : dit muziekstuk bestaat uit : 4,5 minuut stilte ! Echt waar ! Het hele item duurde ruim 11 minuten en werd werkelijk waar bloedserieus genomen. Voor wie het gemist heeft en het wil zien, hier heb je de link. En nu maar wachten op de 12-inch uitvoering ...

7 opmerkingen:

  1. Prachtig hé. Nu weet je hoe lang 4 minuten en 33 seconden stilte duren. Had je het voorgesprek gemist? Mijn zoon die op dit moment naast me staat heeft het ook gezien. Nu weet jij pas echt wat stilte is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je wat ik gisteren zag....?
    Je kunt wel "linken" in een reactie. Kijk bij tips en trucs bij "Naar Nederland afdalen in Worldcat".
    Bovenaan staat: "Goed linken in een reactie". Wist jij dat? Ik probeer het ff uit.
    Kijk eens op deze link.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Jansie,
    Gaaf he, ruim 4 min in stilte doorbrengen.
    Het mooiste vond ik Jan Mulder, en ook wel het andere publiek.
    Fascinerend om te zien hoe mensen reageren.
    Heel wat anders dan gisterenavond in Paradiso. Weer lekker staan bleren bij een concert van de Dijk.
    Verder lekker dat blog van je, af en toe even een leuk vehaaltje lezen!
    Carriere mis gelopen?
    groet
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Jans,
    Vrijdag avond 10 uur en lees je blog voor aan mijn gezin ik wil je hun reactie niet onthouden,
    allemaal in koor Hahahahahahahahahahahahah tranen met tuiten geen mens kijkt meer naar voice of holland we kijken uit naar het volgende verhaal.En die link gebruik ik morgen ga eerst naar de wc je snapt we waarom.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarschijnlijk ben ik dan te nuchter. Ik vond het echt flauwekul. Als ik stilte wil dan zet ik de tv/radio uit en ga niet luisteren naar een muziekstuk dat bestaat uit stilte.

    @Ida : Wist niet dat html was toegestaan in reacties geven. Maar vind het wel een omslachtige manier. Er bestaan ook sites waar je berichten kunt plaatsen waar een editor in zit. B.v. de discussiepagina's van Startpagina.nl

    @Jacoliena : ik ga bijna naast m'n schoenen lopen ... Het verhaal wat ik vanmiddag heb geplaatst is jammer genoeg wat minder smakelijk om voor te lezen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook wij hebben "genoten" van die uitzending van dwdd. Maar wij zijn denk ik ook te nuchter. Och Janny wij zijn echte "poldermensen" hè.
    De reacties van het publiek en Jan Mulder is wel fascinerend om te zien zoals Margriet al zei.
    Maar ik kan het als muziekstuk echt niet waarderen.

    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poldermensen van de kouwe grond. En hoe koud is te lezen via deze link : http://www.nu.nl/binnenland/2407494/knmi-waarschuwt-ijzel.html. Uitgegeven op 21 december. Citaat uit het bericht : "In Lelystad wees de thermometer in maandag rond middernacht -16,9 graden, de voorlopig laagste temperatuur van deze winter."

    Zat ik toch niet te overdrijven met mijn berichten over de kou ...

    BeantwoordenVerwijderen