zondag 17 oktober 2010

Onze reis naar de Sinaïwoestijn en Cairo

In 2008 hebben we een reis gemaakt naar Egypte. We hebben ruim 2 weken in de Sinaï gezeten en daarna nog een aantal dagen in Cairo. Via een particulier een huis gehuurd en de eigenaar van dit huis ( Moustafa ) was tevens onze privéchauffeur. Voor ding 7 heb ik een kleine selectie van foto's in een fotoalbum gezet. De mails die we naar het thuisfront hebben gestuurd hebben we bewaard en zijn hieronder te lezen. Heb je geen belangstelling : sla het lekker over, het is nogal een lap tekst.

Aankomst in de Sinai :

Terwijl we stonden te wachten bij het vliegveld tot Moustafa voor kwam rijden sloeg de warmte ons tegemoet. Ik voelde letterlijk de hitte door m'n schoenzolen heen branden. Twas achteraf gezien ook echt een bloedhete dag, altijd waait het hier behalve toen wij aankwamen.
Ons huis is geweldig ! Binnen de poort een oase aan groen en rust en schoon- en netheid. Eigenaars Moustafa & Ines zijn bijzonder gastvrij en erg attent. Maar buiten de poort stappen we acuut in een andere wereld : 's ochtends als we de poort open doen kijken we al tegen de eerste kameel aan. Het barst hier in deze wijk van de kamelen, geiten en schapen op straat ...  De kamelen ( met een btje mazzel zitten die vast ) maar de rest loopt gewoon los rond ...

Verder een onwaarschijnlijke puinzooi : vuilnis in zakken, sommigen nemen nog wel de moeite om die eerst in zakken te doen, maar binnen no-time zijn deze losgerukt door de beesten die hier lopen. Putdeksels steken hier gemiddeld zo'n 50/60 cm boven de grond uit, soms zit er simpelweg geen deksel op ... Grote brokken puin midden op de weg, iedereen  slalomt er omheen. De wijk waar we zitten is de wijk waar bedoeïen wonen die het trekken door de woestijn achter zich hebben gelaten. Mannen in lange jurken ( al-dan-niet met tulband ), vrouwen in heftige boerka's ( zelfs met handschoenen aan ) kindjes lopen op straat met vuile kleren tussen al  dat vuil met blote voeten, haar dat ik weet niet hoelang niet gekamd/geborsteld is, het haar is helemaal vervilt. Verder is iedere auto hier gelijk taxi, we hebben in de meest onmogelijke auto's jeeps' pick-ups gezeten inmiddels.

Ons huis is zo'n btje omringd door 3 moskeeën  ... 5 keer per dag de oproep. Elke moskee heeft dan weer z'n eigen oproep en na een kwartier heeft ook elke moskee een soort " toegift" . Alleen de tijden van oproep zijn altijd gelijk. Dus als het spul op volle sterkte is : een kakofonie van geluid. Maar we vinden het allemaal geweldig om mee te maken !!!
Vandaag een spectaculaire tocht door de Sinaiwoestijn gedaan, bijzonder landschap, moeilijk uit te leggen. Maar beslist niet alleen zoals je een woestijn voorstelt. Meer zoals je beelden uit Mexico/amerika ziet.  Bijzondere rotsformaties in weergaloze kleuren. En daar tussen door kleine tentjes/hutjes waar bedoeien leven. Geen gas/licht/water ... Alleen een paar kamelen en een paar geiten hebben ze. Een heel bijzonder ervaring.

Doel van de reis was het bezoek naar het Catharinaklooster ( Mozesberg ). Dit is de plek waar het brandende braambos en Mozes volgens de bijbel de 10 geboden heeft ontvangen. Gister naar Wadi Qnai geweest, dit is een plek aan de kust waar je heerlijk kunt relaxen. Overmorgen is onze volgende trip. En zaterdag 1 november gaan we naar Cairo !!!! Heen met de auto  Moustafa  is onze privechauffeur. Dan verblijven we 3 nachten in Cairo. We gaan onder ander de piramides, Egyptisch museum en de Citadel bezichtigen. En uiteraard ook de plaatselijke bazaar daar. Onze laatste dag zal erg vermoeiend zijn : We vliegen om 07.00 vanuit Cairo naar Sharm el Sheik. Deze vlucht duurt een uur en dan moeten we wachten tot 19.00 'savonds voor onze vlucht richting Amsterdam. Helaas, dit was voor ons de enige mogelijkheid om Cairo aan te kunnen doen. Hebben wel getwijfeld of we het zouden doen of niet, maar hebben iets : als we het nu niet doen, doen we het nooit meer !
We zijn naar een nationaal park geweest. Echt schitterend met mangroves, mooie uitzichten en met zeewater nog nooit gezien, zo mooi blauw. Schitterende vissen met de kleuren groen, blauw, rood en geel. Zelfs zonder snorkel kon je dit perfect zien. Toen we 's avonds terugreden hadden we bijna een kameel voor de auto .... Een weg waar Moustafa ongeveer 120 km per uur reed, geen lantaarns, geen huizen ( je rijd n.l. midden in de woestijn ) en opeens doemt er een kameel op ... Het ging gelukkig goed !
Gister zijn we met een heftige jeep in de woestijn geweest en dat was echt zoals je je een woestijn voorstelt : zand, zand en nog eens zand. Daar heeft Ron ( ik vond het te heftig ) een wandeling door een canyon  gemaakt. Maar hiervoor moest tie eerst een afdaling van 10 meter maken met touwen en ladders. De foto's zien er ook echt spannend uit !!! Deze wandeling duurde ongeveer anderhalf uur. In de tussentijd werd ik verder de woestijn ingereden om tenslotte uit te komen bij een onwerkelijk gezicht : een oase. Hoe is het mogelijk : zo midden in de woestijn opeens in de verte een groen gebied te zien. De waterbron ( er moet dan water zijn anders is het daar niet groen ) hebben we ook gezien. Allemaal palmbomen en daar stond een bedoeïenentent waar ik Ron op heb gewacht. We hebben daar een heerlijke maaltijd gehad en ook hier weer kamelen, kamelen en kamelen.  Mannen in lange jurken en vrouwen in boerka's. Daarna verder met de jeep grote zandheuvels op-en afscheuren. Ik denk dat als we  thuis zijn we pas goed zullen beseffen wat we hier meemaken.

Gister dus aangekomen in Cairo. Wat een stad !!! 20 miljoen inwoners !!!!!!!!!!!! We zijn gistermiddag om half 1 vanuit Dahab vertrokken en kwamen ongeveer om 22.45 aan in het hotel. De weg er naar terug was adembenemend. Het eerste stuk tot aan Taba leek het vrij rustig maar hoe meer we richting Cairo kwamen hoe gekker het werd. Auto's opgeladen tot wel 2 meter boven op het dak ... Soms dacht je echt dat de lading eraf viel ... En in Cairo zelf : zo,n 2,5 uur hebben we er over gedaan om in de stad uiteindelijk bij het hotel aan te komen. Elke centimeter straat wordt benut !!!
Je ziet werkelijk geen centimeter weg, alleen maar auto, auto,s auto,s ... En het gaat ook tot op de milimeter dat auto's elkaar passeren en van baan wisselen. En dat eeuwige getoeter ... de mensen hebben 1 hand aan het  tuur en de andere wordt continue gebruikt om te toeteren. We hebben een zeer klein hotelletje ( 7 kamers ) echt werkelijk IN HET HART van Cairo. GEWELDIG !!! Zeer klein en gelukkig zeer schoon !!! Want dat wil je hier in Egypte soms niet meemaken wat voor wc's je hier ziet .
We zijn vanmorgen in de Citadel van Cairo geweest. Zeer indrukwekkend. Moest bijna janken toen ik de moskee binnenkwam. Zo overweldigend mooi ... We hebben les gekregen van Moustafa in "de weg oversteken" ... Ja, want je moet zo-af-en-toe wel eens een straat over .. DOODENG .... Maar : so far so good ..
Wat een heerlijkheid om Moustafa bij ons te hebben. Heerlijk relaxte gast, zeer attent, vriendelijk en kent Cairo goed. Uiteraard is het bij de highlights druk met toeristen, maar hij laat ons daarna bijzondere dingen zien die de gemiddelde toerist niet ziet. We maken ons nu op om naar het Egyptisch museum te gaan en daarna een wandeling langs de Nijl. We zitten op loopafstand van het museum. Morgen gaan we naar de piramides !!!!!!!!!!!!!!

1. Jij maakt er een werk van zeg! Erg leuk om te lezen, je waant je dan zo in een heel andere wereld. Maar maak inderdaad ook tijd voor lief. Ik (of eigenlijk Gert) heeft bij mij ervaren dat ik liever zat te bloggen dan koffie met hem te drinken. Eigenlijk was dit niet zo, maar voordat ik er erg in had was de koffie die hij had gezet koud en was ik zelf zo een uur verder.

2. ... je krijgt weer helemaal zin in vakantie als je jouw blog bezoekt!

3. Janny, een schitterende blog in Afrikaans-Aziatische tinten.Jouw blog weerspiegelt jouw passie en liefde voor die landen..Jij kan ook boeiend schrijven.
    Ik heb mijn pinguïns inmiddels verwijderd, ik vind ze schattige vogels die niet kunnen vliegen.. Maar ik ben meer verliefd op katten.