woensdag 10 november 2010

Ding 22

Wat een leesvoer ! Merk dat ik dan toch wel meer een doener ben, dan dat ik een halve avond moet lezen. Maar voor dit Ding Ontdekte ik dat je niks hoeft te doen, alleen lezen, proberen de info te begrijpen en je een mening probeert te vormen. Ik denk dat ik dit Ding wel het lastigst vond. Blij dat we hier niet mee begonnen zijn, anders zou de moed me in de schoenen zakken ... 

Alle Engelstalige info overgeslagen en ingestapt bij de Oriënt Express, de naam sprak me al aan. Ik was gelijk blij dat ik daar begonnen was, daar zijn de meeste essentiële punten uit de 3 stukken erboven mooi samengevat in het Nederlands. Moet zeggen dat het me al een stukje helderder werd.

Daarna overgestapt in Frankwatching, deze had ik al vaker voorbij zien komen en ben daar ook al eens vaker ingestapt. Daar werd me duidelijk dat bibliotheek 2.0  een kwestie van samenwerken is. Dit kan met andere organisaties, instanties, maar kunnen ook leners zijn. Samenwerken op het digitale vlak in de breedste zin van het woord.

Vanuit de site van Frankwatching een overstap gemaakt naar de website van de bibliotheek in Vlissingen. Deze website blijkt een eigen Biebblog te hebben, leuk om daar eens te snuffelen. Tevens raak ik erg nieuwsgierig naar Question Manager waar ze in Vlissingen mee werken. Citaat : "software die ontwikkeld is om het vraagbeantwoordingsproces in de bibliotheek transparant te maken. Zodra een klantvraag binnenkomt, wordt zij automatisch beschikbaar gesteld aan de groep van medewerkers die het onderwerp van de vraag in hun kennisprofiel hebben opgenomen. Samen werken zij vervolgens aan een rijker antwoord voor de klant. Ten slot zorgt de software ervoor dat alle opgeloste vragen zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google”. Klinkt interessant toch ? Kan onze organisatie hier iets mee ?

Toen ik in Vlissingen was uitgekeken weer opgestapt en mijn Ontdekkingsreis ging verder naar Jan Klerk. Dit was een boemeltreintje, want ik heb 6 tussenstops gemaakt : de 6 artikelen over Bibliotheek 2.0 aangedaan. Op het laatste traject was gelukkig tv aan "boord" en heb de filmpjes gezien van mijn bibliotheek.nl.

Voordat ik naar mijn huis Weblog mocht gaan, nog voldaan aan de opdracht om naar de site Bibliotheek 2.0 Ning community te gaan en daar wat rondgekeken.

Mijn ervaringen/bevindingen zijn, zoals ik het zie dat we samenwerkings- verbanden moeten aangaan en (nieuwe) digitale diensten moeten aanbieden en dat het dan niet ophoudt, maar dat we blijven moeten ontwikkelen. Hetty's blog heet : "Help, hoe blijf ik ze voor ?" Ik denk dat Hetty daarmee bedoelde "hoe blijf ik de medewerkers voor", maar ik denk dat "ze" in dit geval onze ( toekomstige ) leden/gebruikers bedoeld moet worden. We moeten diensten kunnen aanbieden aan de leden op moment dat er vraag naar is. We moeten ze voor blijven, de trein raast door !

5 opmerkingen:

  1. Janny...............

    Al bij ding 22! wat goed!
    Ik denk dat je na ding 23 dingen nog wel doorgaat
    of niet? Ik ben in de zandbak aan het spelen. Weet jij hoe ik op een woord kan doorlinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Janny,
    Jouw advies aan mij, aan het begin v.d. cursus was, niet bij anderen op de weblog kijken voordat je het ding# zelf af hebt.Daar heb ik me ook keurig aangehouden. vondt het wel een goeie.
    Maar nu ik zag dat je al bij ding 22 bent moest ik toch even kijken. Super joh!
    Groeten
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jans mooi geschreven, krijg het alleen nu spaans benauwd had je die tip van hierboven niet even met hoofdletters in een blog kunnen plaatsen.
    Ik wil je toch graag een goed bedoelde tip geven,
    SCHRIJF EEN BOEK!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dames, dank voor de complimenten
    bloos bloos ...

    @Alie : selecteer de tekst, je ziet dan op de editor in de onderste rij, op de meest linkse plek een schakelketting met de tekst "Add link". Klik daarop en een pop-up verschijnt. Daar kun je de link toevoegen. Zo'n schakelkettingje zie je bijna bij elke editor terukomen, is eigenlijk een soort international teken voor linken.

    Dames, succes ermee, ik ben aan het broeden voor ding 23 ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoera! Gelukt! Bedankt! Morgen ga ik het verder uitwerken.Nu eerst een wijntje en dan naar bed.

    Welterusten...

    BeantwoordenVerwijderen