zondag 7 november 2010

Ding 16

Filmpjes kijken, een heerlijk tijdverdrijf ! Heb al menig uurtje op You Tube doorgebracht. Waar kijk ik dan al zo naar ? Uiteraard filmpjes over ( toekomstige ) vakantiebestemmingen. Zoeken op plaatsnamen, de zoekterm Biddinghuizen levert vooral filmpjes over Lowlands en Walibi op.

Als ik me verveel of ik btje down ben wil ik nog wel eens het trefwoord cats/kitten intikken. Geweldig al die "funniest home" filmpjes over die prachtbeesten. Mijn meest favoriete filmpje wat ik begin dit jaar  Ontdekt heb wil ik jullie niet onthouden. Het gaat over 2 gewone huis-tuin-keukenkatten die openlijk op straat een echtelijke ruzie krijgen. De filmer van deze ruzie, die toch behoorlijk uit de hand loopt, beheerst gelukkig "kats" en heeft er ondertiteling in het "mens" bijgezet.  

You Tube gebruik ik ook als de voorverkoop van het theaterseizoen begint. Bladeren in de gids van de Meerpaal/Agora komen we nogal eens wat tegen wat aanspreekt en voor we gaan boeken kijken we meestal even op You Tube om te kijken of er filmpjes bij zitten en om zo een betere indruk te krijgen. Aanstaande zaterdag gaan we Momix Ontdekken en mede door het filmpje hebben we besloten om dit te boeken. Lijkt me overigens een geweldige show, ben zeer benieuwd !

Vimeo en Blip tv zijn nieuw voor mij. Heb even verder gegoogled wat het verschil was tussen deze aanbieder en You Tube. Blip tv kan leuk zijn omdat je naast filmpjes uploaden, je ook een persoonlijke pagina kan aanmaken in een Blogidee. Als je meerdere filmpjes hebt weggezet zou dit leuk kunnen zijn. Persoonlijk vind ik deze pagina nog wel interessant. Vooral het stuk over hosting. Hoe leuk ik dit weblog ook vind, ik ondervind wel een aantal beperkingen. Bijvoorbeeld toen ik het stukje muziek wilde plaatsen bij dit bericht liep ik er tegen aan waar moet ik de muziek neerzetten ?  Ik had een filmpje inclusief muziek gevonden via You Tube, maar wilde alleen de muziek gebruiken, niet het filmpje zelf. Dus de muziek is uit het filmpje gehaald en die moet je dan eerst ergens op het net gaan hosten, voordat je het zichtbaar op het net krijgt. De hosting is nu achter een privewebsite gezet zodat ik het zichtbaar kan krijgen in dit weblog.

Wat kan de bibliotheek hiermee ? Zoals de bibliotheek Waterweg een uitleg geeft over o.a. de catalogus kan zinvol zijn. Ik zou er dan wel voor kiezen om het filmpje door een ( semi ) professional te laten maken, anders ziet het er denk ik al snel amateuristisch eruit. Er zou ook gekozen kunnen worden voor foto's in een filmpje te zetten. Dit zouden we dan wel zelf kunnen doen. Verder zou een leuke aanvulling kunnen zijn om van bepaalde activiteiten een sfeerimpressie te filmen. Als we meerdere filmpjes hebben zou het een optie zijn om dit via Blip tv te doen, dan staan alle filmpjes op 1 pagina en kunnen we tekstaanvullingen erbij zetten. Lijkt me leuk ! 


Na deze toch soms wat saaie tekst ga ik afsluiten met een zeer kort, zo goed als stilstaand, maar mooi filmpje wat aansluit op mijn vorige bericht. Als we dus ooit belanden op zo'n subtropisch eiland kan ik me de hele dag vermaken met alleen maar te kijken naar de zee, zelfs ik mis dan het internet niet ... 

    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten