zondag 7 november 2010

Ding 17

Mobiele telefonie ... Dit is echt onbekend terrein voor mij. Ja, ik ben in bezit van een mobieltje ( dat tje kan er eigenlijk wel af ), gekocht in 2001 en waar ik nog steeds mee rondloop. Heb hem zelfs in zo'n ouderwets beschermhoesje zitten. Als er ooit een museum komt voor mobieltjes komt tie van mij er vast in ! Oud model, zeer weinig gebruikt en in zeer goede staat, echt een pronkstuk zal het zijn ! Heb deze gekocht, nadat ik een keer langs de weg stil kwam te staan en toen vond ik het nodig om een telefoon bij me te dragen. Ik zie mijn mobiel ook echt alleen als een noodhulpmiddel. Ik ken m'n eigen nummer niet eens ! Uiteraard omdat ik nooit bel, heb ik een pre-paid.

Met regelmaat krijg ik mails van mijn provider die zich zorgelijk afvraagt of het wel goed met me gaat ? Want ik bel nooit ... In de agenda van Outlook komt elke 2 maanden een automatische pop-up met de melding dat ik moet bellen, anders verloopt mijn tegoed en mijn nummer. Niet gelogen : ik sta dan echt met mijn mobieltje in de hand te bellen naar ons vaste nummer, die neem ik dan op en na 5 seconden hang ik op. Tevens is dat het moment dat ik de telefoon aan de lader leg. Tot zover mijn ervaringen met telefonie, laat staan dat ik wat kan vertellen over mobiele telefonie ...

Heb dus met volle aandacht de verschillende achtergrondinformatie gelezen. Wat een mogelijkheden ! Ik denk dat ik er enthousiast over ga worden ! Met name dat je GPS op je mobiel kunt hebben lijkt me echt een uitkomst. Ben je ergens in den vreemde, dat je dan heel snel de dichtstbijzijnde pinautomaat, garage of wat-je-dan-ook-zoekt kunt vinden. En wat een enorme hoeveelheid applicaties kun je downloaden ! Zoals ik ergens las : het is geen telefoon meer, maar een draagbare pc.  Je telefoon als e-reader kunnen gebruiken, wat een uitkomst als ik op dat mooie strandje hieronder lig ...

Tis duidelijk dat de bibliotheken hier wat mee moeten doen. Buiten de voorbeelden die hier genoemd worden, zou ik niets kunnen opnoemen. Heeft vast te maken met hier geen kennis van hebben.  Wel vraag ik me af waarom er speciale apps moeten komen ( zoals catalogi van bibliotheken ) terwijl die al on-line staan ? Ik snap wel dat websites op je telefoon anders weergegeven worden dan zoals je het op je beeldscherm van je pc ziet. Is dat dan de verandering die aangebracht moet worden ? 

Oproep aan collega's : als je in het bezit bent van telefoon met internet met een aantal van die applicaties, wil je me dat laten zien ??? Je ziet : Ding 17 roept bij mij meer vragen dan antwoorden op, ik ga met interesse dit onderdeel bij collega's volgen.

12 november : Updeet Gister in de uitzending van DWDD een item over apps op je telefoon door Giel Beelen en Alexander Klopping. Wat een geweldige Dingen ! Ik wil ook zo'n mobieltje ! Meest bijzondere om te zien was ( als je dus die speciale app hebt ) je op straat loopt en je mobieltje naar een gebouw richt, je kunt zien wat er vroeger op die plek stond. Of als een gebouw dat in aanbouw is, dan zie je hoe het gebouw gaat worden. Of de app die je muziek laat herkennen ! Je bent ergens, hoort muziek en je vraagt je af wie dit is. Je laat je telefoon luisteren en hij gaat voor je op zoek en geeft de juiste artiestennaam weer. De uitzending is hier te vinden, het item over dit onderwerp begint ongeveer bij de 40ste minuut. Blij dat ik dit heb gezien, dit zou anders voor mij het enige Ding zijn geweest waar ik een wat onbevredigend gevoel over zou blijven hebben gehouden omdat ik dit naar mijn idee niet goed genoeg had Ontdekt.

5 opmerkingen:

  1. Volgens mij heeft 1 van je 'stief'zoons wel een supermoderne mobiel.Die zullen vast helemaal up to dat zijn. Jij op dit gebied dus niet: het is 2010 en je hebt een mobiel die 9 jaar oud is. Valt me een beetje van je tegen, hoor. Als ik zie wat W. er allemaal met haar blitsje doet: zeker een mini pc!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, kwas iig wel eerlijk genoeg om dit te bekennen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste helft van jouw betoog zou het mijne kunnen zijn. Het enige wat ik met mijn mobieltje doe is opladen (een enkele keer bellen). Kan ook niet mijn eigen nummer zeggen. De mobiel is alleen voor noodgevallen, zoals "pech onderweg".
    De tweede helft moet ik over een week of zes maar eens ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Typisch hoor, pas als een mobiel op een pc gaat lijken krijg je interesse! Pas liet iemand me op haar mobiel zien dat je te koop staande huizen kunt bekijken, met allerlei informatie, heel beknopt. Hoe komen ze toch steeds aan die nieuwe ideeen.
    Ga zo door, ik lees je blog met plezier en ga ervan uit dat de gebruiksmogelijkheden die je ziet voor bijvoorbeeld de Novetijd ook wel in gebruik worden genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb genoten van je blog. Had ook verwacht dat je een hele blitze mobiel zou hebben. Gek genoeg heb ik die wel (manlief heeft um uitgezocht). Geeft zelfs snelheidscontroles door. Veel succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen