vrijdag 19 november 2010

Jans Stokpaard(je)

Ja, ik vind dat ik hem weer eens mag berijden ! Degenen die mij kennen hebben dit blog na het zien van deze titel inmiddels al weggeklikt, dus ik blijf nu over met de mensen die mijn Stokpaard(je) nog niet kennen.  Wat is het probleem ? Gister in de supermarkt liep ik er weer tegen aan. Sta ik bij de kassa, begint een man mij aan te spreken met mevrouwtje. Ok, nu ben ik krap 1.62, maar ik ben er van overtuigd dat dit ook zou gebeuren als ik 1,80 lang zou zijn. Waarom worden vrouwen benoemd als vrouwtje ? Nog erger : vrouwen doen dit ook ! Moet je maar eens opletten : "Mijn buurvrouwtje", "vrouwtje bij ons in de straat", "ik sprak gister een vrouwtje". Is je wel eens opgevallen dat als mensen het hebben over een collegaatje je bij voorbaat weet dat hier een vrouw mee bedoeld wordt ?? Nooit zal het een man zijn !

Ik vraag regelmatig als mensen het hebben tegen mij over een vrouwtje : "Is ze zo klein dan ?" Een wezenloze blik staart mij dan aan. Ze hebben het niet eens door ! Na een aantal seconden gaan ze verder met hun verhaal en geheid het woord vrouwtje valt weer en ik, nog even belangstellend vraag wederom : "Is ze zo klein dan ?" Dan acht ik de tijd rijp om uit te leggen wat ik bedoel en dat ik mij hier aan stoor. Meestal krijg ik als argument dat ze dit niet denigrerend bedoelen. Dat weet ik ook, dit wordt ook niet zo bedoeld, maar wat ik probeer te bewerkstellingen is dat mensen attent hierop worden gemaakt en dat het eigenlijk heel raar is dat altijd en overal bij vrouwen het verkleinwoord -tje wordt achtergeplakt. Als Ron erbij is en iemand heeft het over vrouwtjes en collegaatjes geeft hij mij onder tafel een klopje op mijn knie wat zoveel betekent van : "laat maar, doe het nu maar niet". Soms lukt het, soms ook niet. Als het niet lukt heeft hij meestal opeens bezigheden elders... Hij is het met me eens, maar soms sla ik wat door ... In de supermarkt gister heb ik er niks van gezegd, soms kan ik mij beheersen ... 

Ps : ik heb meerdere stokpaardjes ...    

8 opmerkingen:

  1. Nou, deze is me uit het hart gegrepen. Ook ik heb me hier al vaak over verbaasd/aan ge-ergerd. Ik ben benieuwd naar je andere stokpaarden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jans,
    Ook helemaal mijn bevinding. Ik snap mensen (vrouwen meest!) gewoon niet die deze woorden in de mond nemen.
    Ga alleen niet zo hartstochtelijk de confrontatie met ze aan als jij. (maar ik mag je dit graag zien doen!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jans,

    Ik zie het zo voor me!
    Het verbaasd mij dat je niets hebt gezegd...
    Wat betreft ding 24: kan het kloppen dat ik deze niet kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben benieuwd naar dje andere stokpaardjes. Kan niet wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch gebruikt men ook wel eens het woord mannetje, bv. een mannetje voor de tuin, klussen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Alie : ja, je kent me. Ik denk dat ik een paar jaar geleden er wel wat van had gezegd in de supermarkt. Maar ik probeer nu wat echt meer om niet overal gelijk op te gaan reageren. Probeer gewoon om wat minder "stellig" te worden ...

    Verder ben je soms wat cryptisch : Bij Ding 15 vroeg je of ik wat kwijt was : ik weet nog niet of ik en wat ik kwijt ben ?

    En over Ding 24 : Kun je de website niet vinden of kun je mijn bericht Ding 24 niet vinden ?

    @Marieke : ja, dat van dat mannetje had ik ook bedacht. Maar als mensen het hebben over mannetje, ervaar ik het ook als denigrerend. Mannetje voor het klussen, mannetje voor de tuin ... Alsof het net wat minder is dan een "echte" tuinman of klusser.
    Ben benieuwd hoe anderen dit zien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vreesde al voor een ander stokpaardje, gelukkig was het deze, voor mij al bekend en ik stoor me er niet echt aan.
    Maar ik weet dat er mensen er zich vreselijk aan storen.
    Wel leuk om te zien dat het bloggen je nog in het bloed zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij "ding 15": aansteker."Ding24" de website, deze kan ik thuis niet openen.

    BeantwoordenVerwijderen