dinsdag 16 november 2010

Ding 24

Een aantal van jullie zie ik bijna verschieten van kleur .. Ding 24 : het zijn er toch 23 ??? Klopt, het zijn inderdaad "maar" 23 Dingen, maar ik had er Ding 24 bij. Ding 24 behelst de nieuwe website. Op de achtergrond  zijn we hier toch wel een behoorlijk aantal maanden mee bezig geweest. Eerst zou ik de nieuwe website zelf maken, maar het ontbrak me aan tijd en daarnaast de kennis. Uiteraard kan ik wel een website bouwen, maar de technieken en mogelijkheden zijn de laatste jaren zo enorm uitgebreid/veranderd, de eisen zijn aangepast/strenger geworden dat het ook verstandiger was om iemand van buitenaf dit te laten doen. De website is wel gebouwd naar het idee zoals wij als organisatie een website graag willen hebben. Geen kloon van andere bibliotheekwebsites willen zijn, maar één met een eigen uitstraling. Ik heb zo'n beetje in het begin elke bibliotheekwebsite  van Nederland bekeken en genoteerd wat me aansprak en op die basis zijn we gekomen zoals de site nu is geworden. Het nieuwe logo zoals die er nu uitziet wordt verplicht. De kleuren van menu's komen uit het stijlkleurenhandboek. Dit zijn de kleuren die gebruikt mogen worden.

Naarmate de tijd verstreek en de deadline van online gaan dichterbij kwam, voelde ik de hele nieuwe website als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. teksten moesten gewijzigd worden (hulde aan Ans!), er moest zoveel "ingeklopt" worden, en we liepen tegen Dingen aan waar op korte termijn nog snel een oplossing voor gezorgd moest worden. Extra lastig werd het mij gemaakt omdat ik opeens met een heel nieuw programma moet leren werken. Ik moet een heel andere werkwijze toepassen om de spullen online te krijgen. Teksten inkloppen gaat eenvoudig, maar als ik menu's en/of submenu's moett aanpassen, invoegen of verwijderen verdwaal ik nu nog steeds in dit nieuwe programma. Voorheen kon ik moeiteloos formulieren maken en plaatsen en nu oh, help hoe moet dit ??? Gelukkig zijn de nu bestaande formulieren voor mij gemaakt, zodat ik straks als het wat rustig is op m'n gemak dit eens kan gaan uitzoeken. Daarnaast moest de oude site ook nog een beetje bijgehouden worden ...

Vandaar dat ik dit Ding 24 heb genoemd, ik denk dat ik hier ongeveer net zoveel tijd in heb gestopt ( zo niet meer ) als de cursus 23 Dingen.

Maar ik denk dat we met z'n allen trots kunnen zijn : een prachtige nieuwe website ! Morgen in de loop van de middag gaat tie online !

8 opmerkingen:

  1. Begrijp helemaal dat het voor jou voelt als ding 24. Gezien de tijd die je erin gestopt hebt.
    Kan je nog wel slapen vannacht???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb wel kunnen slapen, maar er viel echt een last van me af toen die vandaan online ging !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo'n kijkje achter de schermen. Wij hebben vaak geen idee wat er allemaal bij komt kijken.
    Ik vind het leuk dat je het ding 24 hebt genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Jans ik heb even gekeken en kan je zeggen dat ik het duidelijk vind. Je kan de dingen net even wat makkelijker vinden, ik vind het knap dat jullie dit allemaal naast de curcus erbij hebben gedaan daarom leuk gevonden 24 dingen. Ik ga morgen nog even uitgebreid snuffelen.
    Bedankt voor het stemmen leuk dat je mee doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb net de nieuwe website bekeken. De prijsvraag is leuk en het rechtstreeks inloggen voor Zoek & Boek viel me op. Verder heb ik nog even naar de gemeentes doorgelinkt. Ook erg handig. De 5 boekentips van de collega's heb ik nu ook eindelijk gelezen. De complimenten aan die eerste 5. Ik zag dat Karin haar bloglink erop heeft gezet. Iedereen moet zich er wel van bewust zijn dat alle bezoekers van de website nu ook jouw blog kunnen bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb je zien zwoegen de laatste uren, maar het ziet er prima uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Jans,

    Je kan terecht heel trots zijn op ding 24!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Janny!

    Ik ben ook super blij met onze nieuwe website. We kunnen er trots op zijn, want die is origineel en weerspiegel onze huisstijl. Petje af voor de harde werkers!!

    BeantwoordenVerwijderen